Zoom’s Nye Betingelser: En Nærmere Undersøgelse og Mulige Bekymringer

Her er mit personlige perspektiv på Zoom´s nye betingelser. En Dybdegående Analyse af Zoom’s Opdaterede Brugervilkår og Potentielle Implikationer for Dine Data

Zoom er en populær videokonferenceplatform, der gør det muligt for brugere at deltage i virtuelle møder, konferencer og samarbejde fra ethvert sted med internetadgang. Med sin brugervenlige software kan brugere kommunikere ansigt til ansigt via live video og deltage i samtaler i realtid. Zoom’s alsidighed har gjort den til et uundværligt værktøj for både professionel og personlig kommunikation.

Zoom lavede for nyligt en ændring til deres betingelser for brug go skrev et længere blot indlæg omkring hvad der blev ændret og hvorfor. De ændringer de har lavet er dog ikke modtaget specielt godt hos forbrugeren. Men bør du faktisk være bekymret for Zooms nye betingelser, eller er det en storm i et glas vand?

De nye ændringer har noget med kunstig intelligens at gøre ( AI ) og ligesom så mange andre forsøger Zoom sig med netop denne meget populære teknologi til det de kalder produkt forbedring. Detaljerne om, hvordan disse ændringer vil blive implementeret, er muligvis ikke blevet fuldt afklaret.

Hvad er ændret i Zoom betingelserne

Der er flere ændringer, men det hvor det bliver interessant er i sektion 10.2 hvor de skriver:

“You consent to Zoom’s access, use, collection, creation, modification, distribution, processing, sharing, maintenance, and storage of Service Generated Data for any purpose”

Zoom terms of service

“…you hereby unconditionally and irrevocably assign and agree to assign to Zoom on your behalf, and you shall cause your End Users to unconditionally and irrevocably assign and agree to assign to Zoom, all right, title, and interest in and to the Service Generated Data, including all Proprietary Rights relating thereto.”

Zoom terms of service

Hvis man blot læser de dele uden at forstå hvad det er for nogle betingelser, så giver det anledning til bekymring, men her er det vigtigt at se nærmere på hvad det afsnit i betingelserne omhandler. 10.2 afsnittet handler om “Service Generated Data” altså på dansk data genereret af produktet.

Det kan være tid på dagen brugerne er på servicen, antal brugere, styresystemer osv. Det indeholder normalt ikke bruger genereret indhold som samtaler.

Men det er det mange brugere læser det som, men det er ikke det der står.

Er zoom sikkert at bruge

Hvis man blot læser punkt 10.2 i deres betingelser, så er der ingen problemer, de ligner alle andre online service betingelser, men når vi så går ned i afsnit 10.4 som er det næste afsnit mange har brokket sig over, så er der en grund til at være bekymret. Lad os kigge nærmere i hver del af 10.4:

10.4 Customer License Grant. You agree to grant and hereby grant Zoom a perpetual, worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicensable, and transferable license and all other rights required or necessary to redistribute, publish, import, access, use, store, transmit, review, disclose, preserve, extract, modify, reproduce, share, use, display, copy, distribute, translate, transcribe, create derivative works, and process Customer Content and to perform all acts with respect to the Customer Content:

Zoom terms of service

Det betyder simpelthen at du giver Zoom tilladelse til at bruge dit indhold til de formål deres tjeneste kræver det. Det kan være deling på Zoom, sende til deltagere, og gemme optagelser osv.

(i) as may be necessary for Zoom to provide the Services to you, including to support the Services; (ii) for the purpose of product and service development, marketing, analytics, quality assurance, machine learning, artificial intelligence, training, testing, improvement of the Services, Software, or Zoom’s other products, services, and software, or any combination thereof; and (iii) for any other purpose relating to any use or other act permitted in accordance with Section 10.3.

Zoom terms of service

I denne del begynder det så. Du giver dem også tilladelse til at bruge din data (altså video og chat) til at forbedre deres produkt herunder til kunstig intelligens. De andre punkter med marketing, analytisk, tests og generelt optimering af service er okay. Men hvad skal de med kunstig intelligens og din data. Det er her problemet opstår.

If you have any Proprietary Rights in or to Service Generated Data or Aggregated Anonymous Data, you hereby grant Zoom a perpetual, irrevocable, worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicensable, and transferable license and all other rights required or necessary to enable Zoom to exercise its rights pertaining to Service Generated Data and Aggregated Anonymous Data, as the case may be, in accordance with this Agreement.

Zoom terms of service

Hvis dit indhold er beskyttet af ophavsret, giver du Zoom ret til at bruge det til de formål, giver du Zoom tilladelse til at benytte denne data til faktisk hvad de vil under de tidligere punkter. Inklusiv at træne en kunstig intelligens til et ikke nævnt formål. Det formål kommer så i deres blog indlæg de har udgivet omkring emnet, men det bør faktisk være i betingelserne, da blog indlægget ikke er juridiske betingelser og de til enhver tid kan se bort fra det.

I Zooms blog indlæg omkring dette skriver de dog at de ikke bruger lyd, video eller chat indhold til at træne deres kunstig intelligens uden kundens godkendelse, men at det kun er trænet på webinar invitationer og lignende så deres invitationer ikke ender i spam.

Jeg har personligt ret svært ved at se hvordan kunstig intelligens skal bruges til det formål og Zoom burde have lavet et punkt i deres betingelser der specifikt skriver at de skal have en ekstra tilladelse til netop det i stedet for at lave det i et blog indlæg som ingen juridisk gyldighed har.

Du kan læse here Zoom blog inlægget her: https://blog.zoom.us/zooms-term-service-ai/

Er der grund til bekymring generelt?

Ja! det kan ikke siges kortere. Selvom vi altid har vidst at tjeneste som Zoom kan gemme alt vi siger og bruge det internt og man derfor skal passe på med hvad man deler på forskellige services, så er det en risiko man har taget når man vælger at bruge en service, derfor vælger man heller ikke en tilfældig service til at dele sit indhold på.

Det er dog ikke de services som faktisk skriver i deres betingelser at de bruger data til kunstig intelligens du skal være bekymret for, det er dem som har muligheden for at bruge dataen som ikke skriver noget omkring det du skal være bekymret for.

Zooms nye betingelser siger juridisk tydeligt hvad de vil med den data, men en eller anden lille service man tilfældigt finder på nettet ville måske ikke nævne andet end “vi bruger data til at levere de nødvendige services”, hvorefter de kan tolke det 100% som de selv vil.

Bekymringer ved brugen af kunstig intelligens i forbindelse med brugerdata

Brugen af kunstig intelligens (AI) har åbnet døre for en bred vifte af teknologiske fremskridt og forbedringer, der strækker sig fra automatisering til personliggjort service. På trods af de potentielle fordele har indførelsen af AI også rejst bekymringer blandt brugere, især når det kommer til brugen af deres personlige data. Disse bekymringer er fokuseret omkring flere vigtige aspekter:

1. Beskyttelse af Personlige Oplysninger: Brugere er bekymrede for, hvordan deres personlige oplysninger og data, herunder chatbeskeder, videoklip og optagelser, bliver indsamlet, analyseret og potentielt gemt af AI-algoritmer. Der opstår spørgsmål om, hvorvidt deres kommunikation og interaktioner forbliver private og sikre.

2. Potentiel Misbrug af Data: Der er en frygt for, at brugerdata, der indsamles og analyseres af AI, kan blive brugt på måder, der ikke er i brugernes bedste interesse. Dette omfatter muligheden for at målrette reklamer, udvikle profiler eller endda dele data med tredjeparter uden tilstrækkelig samtykke.

3. Manglende Transparens og Kontrol: Brugere kan føle sig ubehagelige, når de ikke har tilstrækkelig indsigt i, hvordan deres data bliver brugt af AI. En manglende klarhed omkring, hvordan data analyseres og hvilke beslutninger AI træffer baseret på disse data, kan skabe en følelse af manglende kontrol.

Samlet set rejser integrationen af kunstig intelligens i tjenester som Zoom en række væsentlige etiske og praktiske spørgsmål. Mens AI kan bidrage til forbedring af produktoplevelsen, er det afgørende, at brugerne er opmærksomme på, hvordan deres data bruges, og at de har klarhed og kontrol over disse processer. At tackle disse bekymringer kræver gennemsigtighed, klare retningslinjer og respekt for brugernes privatliv og rettigheder.

Hvilke alternativer er der til Zoom og bør du kigge efter et

Om du skal til at kigge efter noget andet end Zoom vil jeg lade være op til dig selv, men jeg kan sige at jeg ikke gør. Jeg deler ikke fortrolige ting på et Zoom møde eller andre steder hvor jeg ikke har kontrol over dataen, hvis det kan undgås og møder igennem Zoom og lignende vil oftest kun være afklaring hvor enhver egentlig kunne deltage og finde det utrolig kedeligt.

Hvis du vælger at stoppe brugen af Zoom, så har vi en liste her med alternativer du kan kigge på: https://32bit.dk/valg-af-program-til-webinar/

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Vær blandt de første til at få besked, når vores seneste artikler bliver udgivet ved at tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev!