Interflora Danmark A/S har for nylig fået en bøde på 20.000 kroner for at sende uanmodet markedsføring til en forbruger, og det har fået Forbrugerombudsmanden til at reagere. En klage blev indgivet af en forbruger, der opdagede, at de automatisk var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev efter en handel i virksomhedens netbutik.
Forbrugerombudsmanden trådte til og udstedte en administrativ bøde til Interflora Danmark A/S, da de blev anklaget for at krænke markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser, også kendt som spamforbuddet.
Ifølge markedsføringsloven er det en forudsætning, at virksomheder kun sender elektronisk markedsføring, hvis de har opnået samtykke fra modtageren. Samtykket skal være frivilligt og klart, og det er ikke tilladt at tilmelde en kunde automatisk til et nyhedsbrev ved køb af en vare eller ydelse på en hjemmeside.
I dette tilfælde handlede forbrugeren på Interfloras netbutik i maj 2022 og opdagede senere, at de automatisk var blevet tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev ifølge kvitteringen. Efterfølgende modtog forbrugeren et nyhedsbrev fra Interflora og måtte selv aktivt framelde sig.
Interflora har erkendt fejlen og oplyst, at de allerede inden Forbrugerombudsmandens indgriben var blevet opmærksomme på problemet og havde stoppet udsendelsen af nyhedsbreve.
Virksomheden har accepteret en bøde på 20.000 kroner, som er fastsat efter den nye og skærpede bødemodel, der trådte i kraft den 1. januar 2022.
Læs mere på linket her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2023/interflora-betaler-boede-paa-20000-kroner-for-spam/