Valve har indført nye regler for, hvordan udviklere kan sælge Season Passes og DLC-indhold på Steam. Målet er at forhindre forsinkede eller uopfyldte løfter, som kan skabe frustration hos spillerne.
De opdaterede retningslinjer der først bemærket af Pavel Djundik fra SteamDB (Se hans opslag på Bluesky omkring det her: https://bsky.app/profile/xpaw.me/post/3lbfpzdgjdc23 ), kræver at udviklere er langt mere præcise, når de tilbyder Season Passes. Udviklere skal levere en detaljeret liste over alt indhold, der følger med passet, sammen med en grundlæggende beskrivelse af hvert stykke indhold.
Desuden skal de forpligte sig til en udgivelsesplan, der som minimum angiver kvartalet eller sæsonen og året for lanceringen af hver DLC.
By offering a Season pass, you are promising future content. In the process of launching a Season Pass you will be asked to commit to a launch timing for each content release in the Season Pass. That launch timing is a commitment to both customers and Steam.
If you aren’t ready to clearly communicate about the content included in each DLC AND when each DLC will be ready for launch, you shouldn’t offer a Season Pass on Steam.Selling a Season Pass has risks; since you are promising the release of future content, you have to commit to completing that content on time. If customers don’t like the content you’re releasing in the Season Pass or the timing of that content release, that will be reflected in sales and reviews.
Du kan læse mere om de opdaterede retningslinjer i Valves officielle dokumentation.
Problemet med season passes
Season passes har gennem årene haft et blandet ry blandt spillere, da flere udviklere har solgt dem uden en klar plan for, hvad de skulle indeholde, eller hvornår indholdet ville blive tilgængeligt.
Et af de mest kendte eksempler på mislykkede Season Passes er Batman: Arkham Knight, som blev kritiseret for at udskyde og levere tyndt indhold (Læs mere om det hos IGN). Hvor Season pass-indholdet blev kritiseret for at være tyndt og forsinket. Sådanne episoder har fået mange spillere til at opfatte Season Passes som en risikabel investering. Valves nye regler er derfor et skridt mod at genetablere tilliden mellem udviklere og spillere.
Hvordan Valves regler adresserer problemet
Valve begrænser også udvikleres mulighed for at udskyde udgivelser. Én forsinkelse er tilladt, og den må højst være tre måneder længere end oprindeligt planlagt. Yderligere ændringer kræver Valves godkendelse. Hvis reglerne ikke overholdes, kan Valve tage handling, f.eks. ved at fjerne Season Passet fra salg eller refundere kunderne.
Problemer med season passes og spil der aldrig bliver udviklet færdigt er et stort problem på Steam, så de nye regler der er målrettet season passes fra Steam er et godt tiltag og viser at Valve (Firmaet bag Steam) forsøger at gøre spil køb bedre for kunderne. De nye regler øget gennemsigtighed og bedre forbrugerbeskyttelse. Spillere får klar besked om, hvad de køber, og hvornår de kan forvente at få det samt en vej ud af deres køb hvis der ikke leveres på det der er lovet.
For spillere betyder det, at de fremover kan være mere sikre på, at deres investeringer i Season Passes lever op til deres forventninger. Derudover kan de lettere kræve kompensation, hvis indholdet ikke leveres som lovet.