Kundeservice kan være en meget ressourcekrævende disciplin, men med AI er det muligt at automatisere og optimere processerne. Ved at implementere kunstig intelligens i kundeservicen kan virksomhederne opnå en mere effektiv og strømlinet serviceoplevelse for deres kunder. Dette er noget, som flere og flere virksomheder får øjnene op for.
I de følgende afsnit vil vi udforske tre konkrete måder, hvorpå AI kan styrke din kundeservice. Ligeledes vil vi præsentere fem gode grunde til at overveje denne teknologi til kundeserviceformål.
Idé 1: AI kan bruges til at udarbejde grundige FAQ’er til websites
Uanset hvilken type virksomhed du driver, oplever du formentlig at få stillet de samme spørgsmål mange gange hver dag. I stedet for at skulle svare på de samme forespørgsler gang på gang, er det oplagt at lave og udgive en omfattende FAQ på din hjemmeside. Dette kan du med fordel bruge AI teknologi til. Her er nogle af de værktøjer, du kan benytte til formålet:
- ChatGPT: Det anerkendte værktøj, ChatGPT, fra OpenAI kan hjælpe med at generere detaljerede, informative svar på de mest almindelige kundeforespørgsler.
- Writesonic: Writesonic er et andet populært AI værktøj, som du kan bruge til at udarbejde FAQ’er og andre informative tekster til dit website.
Ved at lade AI stå for udarbejdelsen af en grundig FAQ frigør du dine medarbejderes tid, så de kan fokusere på at håndtere mere komplekse kundehenvendelser.
Læs også: Google pauser Gemini AI til billeddannelse af mennesker på grund af…
Idé 2: AI kan besvare kundehenvendelser via chat og mail
Hvis dine kundeservicemedarbejdere ikke helt kan følge med, eller hvis du gerne vil give kunderne mulighed for at få besvaret henvendelser døgnet rundt, er det oplagt at bruge AI teknologi. Du kan f.eks. benytte et af følgende værktøjer:
- Dialogflow: Googles platform til at bygge intelligente chatbots, der kan integreres på din hjemmeside.
- Zendesk Sunshine Conversations: AI-drevet chatbot-funktion fra Zendesk, der kan hjælpe med at besvare og håndtere kundeforespørgsler.
Ovennævnte AI-baserede chatbots og virtuelle assistenter kan hjælpe med at reducere svartider og levere en bedre kundeservice døgnet rundt.
Læs også: Bing chat opdatering: Nu kan du søge med billeder
Idé 3: AI til at håndtere telefonsupport
Der findes ikke kun AI værktøjer, der kan gøre det lettere at besvare skriftlige henvendelser via mail og chat. Der findes også AI-drevne stemmeassistenter, der kan bruges til telefonsupport. Disse assistenter kan typisk identificere det givne problem og sørge for at viderestille kunden til den rette afdeling, hvilket både sparer tid og forbedrer oplevelsen for kunden.
Gode grunde til at bruge AI til kundeservice
Uanset om du vælger at bruge AI som et supplement eller en erstatning for dit nuværende kundeserviceteam, så er der mindst fem gode grunde til at overveje teknologien:
- Reducerede omkostninger: AI kan automatisere rutineopgaver og dermed sænke dine driftsudgifter til kundeservice.
- Forbedret kundetilfredshed: Hurtigere svar og mere præcis hjælp øger kundernes tilfredshed.
- Øget effektivitet: AI systemer kan håndtere et langt større antal henvendelser samtidigt end mennesker.
- Tilgængeligt døgnet rundt: Chatbots og virtuelle assistenter er altid klar til at hjælpe, uanset tidspunkt.
- Personlig og skræddersyet service: AI kan analysere kundedata og tilpasse svarene til den enkelte bruger.
Der er dog også nogle ulemper eller potentielle udfordringer ved at bruge AI, som det er vigtigt at være opmærksom på. Disse ulemper kan inkludere tekniske begrænsninger, etiske spørgsmål forbundet med brugen af kunstig intelligens, såsom privatlivets fred og sikkerhed m.v.