Google Drive oplever problemer: Brugere rapporterer tab af data

Brugere af Google Drive står over for problemer med forsvindende filer, og der rapporteres om fuldstændigt tab af filer fra cloud-tjenesten. Brugerne klager på Google’s supportfora, og selskabet er i gang med at undersøge problemet og råder de berørte brugere til ikke at foretage ændringer i deres Google Drive.

Problemet kort:

Flere Google Drive-brugere oplever, at deres filer forsvinder, og der rapporteres om fuldstændigt tab af adgang til filer samt problemer med, at mappestrukturer vender tilbage til en tilstand fra maj 2023.

Detaljer om problemet:

Google Drive ser ud til at have nogle udfordringer med forsvindende filer. Adskillige brugere har henvendt sig til Google Support-forummet og rapporteret, at de har mistet adgangen til nogle af de filer, de har uploadet til Google Drive, og at filerne tilsyneladende er fuldstændigt væk fra cloud-tjenesten. Google anbefaler, at du ikke foretager nogen ændringer i din Google Drive, hvis du er påvirket, mens selskabet undersøger problemet.

Ifølge indlæg på YCombinators Hacker News-forum rapporterede en sydkoreansk bruger først på Google Support-webstedet, at alle deres filer fra efter maj 2023 var væk fra deres Drive. Filerne er hverken tilgængelige i nogen mapper eller synlige i papirkurven. Mappen er også vendt tilbage til den tilstand, den var i maj 2023. Personen nævner yderligere, at de aldrig har delt deres filer eller Drive med andre. Det udelukker muligheden for, at den oprindelige ejer af filerne slettede dem eller ikke delte dem længere. Personen gennemgik flere fejlfindingstrin, uden at Google kunne løse problemet på pressetidspunktet.

En frivillig Google Support-medlem fik en erklæring fra en repræsentant for virksomheden, der angav, at de undersøger sagen, og at de har modtaget rapporter fra andre Google Drive-administratorer, der har lignende problemer. Samtidig gør erklæringen det klart, at du ikke bør forsøge at gendanne Drive selv: “Vi anbefaler heller ikke at foretage ændringer i rod-/data-mappen, mens vi venter på instruktioner fra vores ingeniører.”

I mellemtiden har andre Google Drive-brugere tilsluttet sig med klager og åbnet yderligere supporttråde. En bruger rapporterer, at de fuldstændigt har mistet nogle vigtige elementer i deres Drive, som ligeledes ikke er delt med nogen og ikke er synlige i papirkurven eller revisioner. En anden siger, at de kun kan se mapper og undermapper for nogle filer i deres Drive, men ikke selve filerne.

Desværre har ingen af rapporterne specificeret, hvor præcist disse problemer opstår. Det er uklart, om filerne mangler fra Google Drives webversion eller dens app, eller om filerne kun er væk fra synkroniserede mapper på computere. Det er muligt, at nogle af de berørte personer ikke har tjekket alle steder, hvor deres filer er tilgængelige, hvilket vi ville anbefale at gøre, hvis du er påvirket.

Du kan læse mere om dette her:
https://support.google.com/drive/thread/245861992/drive-for-desktop-v84-0-0-0-84-0-4-0-sync-issue?hl=en&sjid=13945154528509730379-EU

Opdatering: Løsning Udgivet til Google Drive Desktop Sync Problem (Version 84.0.0.0 – 84.0.4.0)

En opdatering fra Google Drive-teamet d. 5. december 2023 afslører, at der er blevet frigivet en løsning for at gøre filer tilgængelige for brugere, der er påvirket af problemer med synkroniseringen i Drive for desktop version 84. Du kan finde instruktioner i denne Help Center-artikel for at implementere løsningen.

Det blev opdaget, at denne synkroniseringsfejl kun påvirkede lokale filændringer, der endnu ikke var blevet synkroniseret til Drive. Heldigvis blev filændringer, der allerede var synkroniseret og synlige i Drive-mobilappen eller Drive UI på nettet, ikke påvirket. En løsning er under udvikling for at gøre filerne tilgængelige for brugerne, og forventes at være tilgængelig inden for de næste par dage.

Det første opslag d. 27. november 2023 informerede om, at Google Drive-teamet undersøger rapporter om et problem, der påvirker en begrænset del af Drive for desktop-brugere. Samtidig opfordres brugerne til ikke at klikke på “Frakobl konto” og undlade at slette eller flytte appens data-mappe, og det anbefales at lave en kopi af denne mappe, hvis pladsen tillader det. Yderligere opdateringer forventes at blive fulgt op.

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Vær blandt de første til at få besked, når vores seneste artikler bliver udgivet ved at tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev!