- NemLog-in var ramt af tekniske problemer, der forhindrede adgang til en lang række digitale tjenester
- Berørte tjenester inkluderede borger.dk, e-Boks, sundhed.dk, skat.dk og virk.dk
- Borgere, lægepraksisser og apoteker kunne ikke logge ind med MitID
- Fejlen påvirkede recepthåndtering, patientjournaler og offentlige selvbetjeningsløsninger
- NemLog-in er centrale for over 500 offentlige digitale tjenester og håndterer 39 millioner transaktioner om måneden
- Tjenesten drives af Aeven, som beskæftiger omkring 1400 medarbejdere fordelt på flere lande
- NemLog-in har tidligere oplevet driftsforstyrrelser i begyndelsen af september
Den offentlige login-tjeneste NemLog-in var onsdag formiddag ramt af tekniske problemer, der forhindrede adgang til en lang række digitale tjenester – herunder borger.dk, e-Boks, sundhed.dk, skat.dk og virk.dk.
Fejlen betød, at både borgere, lægepraksisser og apoteker i en periode ikke kunne logge ind med MitID og dermed ikke fik adgang til systemer, der bruges i det daglige arbejde – f.eks. recepthåndtering, patientjournaler og offentlige selvbetjeningsløsninger.
Kritisk infrastruktur
NemLog-in er den centrale login-løsning for over 500 offentlige digitale tjenester, der samlet håndterer omkring 39 millioner transaktioner hver måned.
De mest læste de sidste 24 timer
Tjenesten drives af Aeven, som står for driften på vegne af Digitaliseringsstyrelsen. Virksomheden driver to datacentre i Danmark og beskæftiger omkring 1400 medarbejdere fordelt på Danmark, Tjekkiet og Filippinerne.
Gentagne problemer
Det er ikke første gang, at NemLog-in oplever driftsforstyrrelser. I begyndelsen af september var systemet ligeledes nede i nogle timer.


